Tuesday 28 July 2015

BAKHOOR - cebisan kayu GAHARU yang direndam di dalam wangian untuk di bakar bagi mendapatkan haruman yang lebih lama dan wangi





Bakhoor ialah cebisan kayu (wood chip) yang direndam di dalam wangian (fragrance) untuk di bakar bagi mendapatkan haruman yang lebih lama dan wangi. Bakhoor digunakan secara meluas di Negara-negara Timur Tengah ketika perayaan-perayaan dan juga ia digunakan setiap hari bagi memberikan haruman yang baik di dalam rumah. Kaum wanita di Saudi membakar bakhoor dan dibawa kesetiap ruang dan bilik bagi memberikan bau yang menyenangkan. Pembakar bakhoor yang unik dan berbagai bentuk juga boleh dijadikan sebagai hiasan di rumah juga. Rumah lebih wangi, cantik dan pastilah penghuninya juga akan lebih sihat dengan bau-bauan yang segar ini.


Imam Bukhari menyatakan bahawa oudh ialah bauan yang dapat menguatkan fizikal dan juga mental seseorang. Dengan kehidupan yang semakin sibuk dan stress, anda boleh jadikan membakar bakhoor sebagai satu terapi kepada badan dan otak anda. 

InshaAllah, bauan yang harum ini memberikan aura-aura positif di sekitar kawasan rumah dan yang terpenting dalam diri kita. Bakhoor boleh dibeli pada harga yang lebih murah untuk digunakan sebagai kegunaan harian berbanding membeli gaharu wood chip yang pastinya lebih mahal harganya. Kalau mampu apa salahnya.



Di petik daripada http://idealwoman.org/2013/is-it-sunnah-to-use-bakhoor-and-oud-fragrance/

No comments:

Post a Comment