Tuesday 28 July 2015

Perkara- perkara Penting dalam Penanaman dan Penjagaan Pokok gaharu/Karas

PENANAMAN DAN PENJAGAAN TIDAK RUMIT

Perkara- perkara Penting dalam Penanaman dan Penjagaan Pokok Karas;

Pemilihan Species 

Aquilaria Crassna, A. Subintegra dan A. Malaccensis adalah species penghasil teras gaharu dengan aroma yang sangat disenangi masyarakat Timur Tengah, sehingga memiliki harga paling tinggi dan minyak berkualiti. 



Tempat Penanaman pokok karas sesuai dijalankan. 

Tanah terbiar
Kawasan rezab hutan simpan
kawasan pembalakan yang telah diterokai.Dijalankan secara pertanian hutan ladang dan diintergrasikan dengan pelbagai tanaman lain seperti herba, getah dan tanaman komoditi.




Pokok Gaharu diintegrasi bersama pokok getah.



Pokok Gaharu bersama Pokok Pisang.





Pokok Gaharu bersama Pokok Durian


Jarak antara lubang 

Teknik menanam adalah dengan menggali lubang dalam jarak ukuran 6 kaki x 6 kaki . Anak pokok dikeluarkan dari politena bag dan dimasukkan ke dalam lubang yang digali dengan kedalaman 1 kaki. Tanah dipermukaan dipadatkan untuk memastikan akar bersentuhan rapat dengan tanah.Kadar pembajaan bagi tiap-tiap lubang iaitu dengan kadar baja NPK 15:15:15: sebanyak 40 - 50 gm semasa proses penanaman.



Pemeliharaan.

Pokok-pokok karas yang ditanam perlu dibersihkan dari gangguan pokok lain sekitar 50 cm untuk mengelakkan persaingan hidup. Kerja-kerja ini dilakukan 2 - 3 kali setahun sehingga pokok berusia 4 tahun.

Pembajaan dapat dilakukan sekali antara 3 bulan atau 6 bulan dengan baja NPK atau organik dengan dos rendah (5 gr/tanaman) setelah tanaman berumur 1 tahun, kemudian dosnya bertambah sesuai dengan besarnya batang tanaman. 

Hama tanaman gaharu yang perlu diperhatikan adalah kutu putih yang hidup di permukaan daun bawah, iaitu apabila cuaca lembab. Pencegahan dilakukan dengan penyemboran pestisida (ubat Pembunuh Hama ) seperti Tiodane, Decis, Reagent., dll Pembersihan gulma dapat dilakukan sekali dalam 3 bulan atau pada saat dipandang perlu.


sumber asal:
gaharuembun.blogspot.com

No comments:

Post a Comment